Különös zenei házasság a Kisszínház új bemutatója: háromszáz év a korkülönbség az egy estén játszott két kisopera között
2021. NOVEMBER 6.
Egy háromszáz évvel ezelőtt íródott tragikus szerelmi történetet bemutató operát és egy kortárs, humorban bővelkedő zenei kísérletet egy estére párosított össze a Szegedi Nemzeti Színház. A Kisszínházban pénteken este mutatják be a két kisoperát, a Dido és Aeneast, valamint a Négyhangú Operát Göttinger Pál rendezésében. A különös zenei házasságból született estet tavaly decemberben mindössze...
Egy háromszáz évvel ezelőtt íródott tragikus szerelmi történetet bemutató operát és egy kortárs, humorban bővelkedő zenei kísérletet egy estére párosított össze a Szegedi Nemzeti Színház. A Kisszínházban pénteken este mutatják be a két kisoperát, a Dido és Aeneast, valamint a Négyhangú Operát Göttinger Pál rendezésében.
A különös zenei házasságból született estet tavaly decemberben mindössze három hét alatt állította színpadra Göttinger Pál, akinek az idei szezonban a Bohémélet után ez már a második operarendezése Szegeden. A járványveszély azonban közbeszólt, a bemutató végül több mint tíz hónapot csúszott.
A két művet esténként egy rövid, alig félórás szünet választja majd el egymástól, a valóságban azonban háromszáz év telt el a két opera születések között.
Az egyik egy ízig-vérig barokk darab, a XVII. században alkotó angol mester, Henry Purcell főműve, míg a másik egy kortárs amerikai szerző, Tom Johnson 1970-es években született, egyfelvonásos stílusbravúrja, a Négyhangú Opera.
Míg a barokk kisopera egy tragikus szerelmi dráma, ami a szívünkhöz igyekszik szólni, addig a másik egy vígjáték, ami leginkább a rekeszizmainkat igyekszik majd megdolgoztatni. Valójában semmi közös nincs bennük, ha csak az nem, hogy mindkettő angol nyelven született.
Purcell Dido és Aeneas című operája a trójai háború után játszódik Karthágóban. Egy kibontakozó gyönyörű szerelmi történetet zúznak ketté gonosz túlvilági hatalmak. Az 1689-ben született opera története szerint a trójai háború után Aeneas és emberei elmenekülnek az elpusztított városból és hosszú hányattatás után Karthágóba kerülnek, ahol a hős és a királynő, Dido egymásba szeret. Ám a kibontakozó gyönyörű szerelmi történetet ketté zúzzák a gonosz túlvilági hatalmak. Egyikük – Merkur képében – utasítja Aeneast, hogy hajózzon Itáliába. A hős ezt szomorúan veszi tudomásul, de elhagyja Karthágót, Dido pedig szerelmi bánatában végez magával.
A zenetörténet egyik legemlékezetesebb búcsú áriája, villódzó kórusok, varázslók, matrózok és nagyszabású táncjelenetek tarkítják az operát. Purcell életteli barokk muzsikája tölti meg szenvedéllyel ezt a végzetes szerelmet. Mind a mai napig ez a legnépszerűbb angol opera.
Egészen más az operaest másik darabja, az 1970-es években született, egyfelvonásos stílusbravúr, a Négyhangú opera. Az idén 81 éves kortárs amerikai szerző, Tom Johnson alig ötven perces kisoperájának szereplői az énekes társadalom közismert figuráinak karikatúrái.
A 20. századi operaparódiában nagyon fontos szerepet kap a humor. Klasszikus dramaturgiával rendelkező történet helyett az énekesek gondolatvilágába pillanthatunk be: feltárulnak a titkos gondolatok, érzések, vágyak.
A teljes cikk a szeged.hu oldalán olvasható.